Home / Nyheder / Nebbiolo har vind i sejlene
Nebbiolo er populær verden over
I disse år er interessen for Nebbiolo stærkt stigende verden over

Nebbiolo har vind i sejlene

Nebbiolo fra Piemonte rider i disse år på en bølge af medvind. I 2016 steg salget af Barolo med 6 % og Barbaresco havde en salgsfremgang på 5 %. Den største fremgang dog gik til Langhe Nebbiolo DOC, som havde en salgsfremgang på hele 10 %.

Her i 2017 er det Barolo 2013 og Barbaresco 2014, som kommer på markedet. Alene af Barolo og Barbaresco er der tale om 18 millioner flasker som bliver frigivet. Af disse udgør de 13,9 millioner flasker Barolo 2013 og de resterende 4,3 millioner flasker er Barbaresco 2014. Oven i hatten kommer så mere end 5 millioner flasker Langhe Nebbiolo DOC og cirka 2,3 millioner flasker Nebbiolo d’Alba.

Andre tegn på at Nebbiolo har vind i sejlene netop nu er eksempelvis en stigende eksport og stigende priser på bulkvin. Mere end 75 % af produktionen går nu til eksport, ligesom prisen på Barolo som bulkvin nu har overskredet en pris på 8 € per liter og for Barbaresco er prisen nu over 5 € per liter.

Succesen og interessen for Nebbiolo har også betydet en markant stigning i prisen på vinmarker omkring Barolo. Der snakkes nu om priser på over 1 million € per ha for de bedste vinmarker. En del af de bedste vinmarker er i de sidste par år blevet solgt til udlændinge, ligesom salget af Vietti til amerikanske Krause Holdings i 2016 tiltrak sig en del opmærksomhed.

Som forbrugere er udfordringen, at der kun er dig og mig til at betale prisen for de stigende priser på vinmarkerne. Vinproducenterne har som udgangspunkt kun vinprisen at hente deres investeringer hjem på. Her ligger nok også en stor del af forklaringen på, hvor Langhe Nebbiolo DOC har oplevet så stor fremgang sidste år. Prisen for Langhe Nebbiolo DOC er lavere end for en Barolo og ofte er kvaliteten meget høj. Altså et spørgsmål om mere vin for pengene.

Når det regner på præsten, drypper det på degnen sådan lyder et gammelt ordsprog. Den succes som Barolo og Barbaresco oplever nu smitter også af på de andre vine fra Piemonte som f.eks. Barbera og Dolcetto. Selv for Nebbiolos fætre fra Gattinara og Ghemme har succesen en afsmittende virkning. Det afspejler sig blandt andet i en fælles markedsføring af Piemonte verden over i 2017. Målet er en fastholdelse af nuværende markeder men også åbne op for nye – specielt asiatiske – markeder.

Spørgsmålet er om den virkelige udfordring i Piemonte ikke er et spørgsmål om behov for økonomisk konsolidering og så måske få skabt en fælles identitet for vinene på Nebbiolo. Har vi i Danmark ikke både set hvordan fiskere og landmænd efter gode år har investeret voldsomt for så pludselig at opleve drastiske ændringer i deres forretningsgrundlag? Mange fiskere gik økonomisk nej og næsten et helt erhverv forsvandt. I disse år investeres der massevis af € i både ejendom og udstyr i Piemonte og for disse vinproducenters egen skyld håber jeg, at det gøres med hovedet. Hvad er en Barolo i dag stilmæssigt? Det er svært at svare på entydigt. Over de sidste godt 15 år har vi set tre forskellige stilarter. For nogen forvirrer det og andre er bare glade for forskelligheden.

About Henrik Koudahl

Jeg er vinfreak med stor interesse for vinene fra Piemonte. På denne blog tager jeg dig med rundt i mit Piemonte. Primært vil fokus på bloggen være vin og mad i Piemonte. Piemonte er meget mere end kulinariske oplevelser, så jeg vil også dele mine oplevelser med de mange seværdigheder som Piemonte byder på.

Check Also

Michelin har i 2017 givet stjerner til en række restauranter i Piemonte

Michelinguiden 2017 for Piemonte

Piemonte er et slaraffenland når det kommer til de små familiedrevne trattoria’er og osteria’er. Her …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *